Afscheid Cambodja en cultuur+watersporten in Vietnam :D

Hallooo of Xin Chào (sin jow) lieve mensen!!!

Het heeft weer even geduurt, maar tijd gaat snel als je het naar je zin hebt!!! ;) . En we hebben wederom weer veel te vertellen!!! Zitten jullie klaar...

Laatste keer vertelden we nog dat we 1 maart richting een klein kustplaatsje in Cambodja, genaamd Kep, gingen..om het liggen op het strand even voort te kunnen zetten.....Uhmmm we zijn inderdaad 1 maart rond 08.00 uur vanuit Sihanoukville hierheen vertrokken. Rond een uurtje of 13.00 kwamen we aan en 2 maart gingen we s'ochtends met de 1e bus weer om 07.00 uur weg...hahahaha...Zegt genoeg toch? Prima klein kustplaatje hoor, maar helaas was er geen strand, waren "alle" restaurantjes dicht en was er gewoon niet echt veel te doen....See you later alligator!

2 maart zijn we terug gegaan naar een oude bekende: de hoofdplaats van Cambodja, Phnom Penh. En dit niet omdat we hier nog heel veel niet gezien hadden, maar meer om wat dagen makkelijk uit te kunnen zitten (je hebt er namelijk alles ;) en Kep was geen optie meer). We waren er eigelijk klaar voor om door te reizen naar het volgende land, maar dit kon alleen nog niet. Ons visum voor Vietnam was pas geldig vanaf 5 maart...Helaas, beetje zonde van onze reisdagen, maar we hebben er maar het beste van gemaakt!

Woensdag 3 maart zijn we alsnog naar de wel bekende Russische markt gegaan. Dit kon de vorige keer niet, door het Chinese nieuwjaar...Wat een hoop spullen op een kleine oppervlakte! :D Leuk hoor en warm! De volgende dag niet echt noemenswaardige dingen gedaan...OF toch wel: Superrr lekkerrr ijs gegeten..jammmm :D (L) Swensen's.

Vrijdag 5 maart was het dan zo ver!! We zijn vertrokken naar ons 4e land, Vietnam! We waren echt heel erg nieuwsgierig naar dit land! De naam klinkt zo...uhm geen idee en we hadden van verschillende mensen gehoord dat het er verschrikkelijk was en zelfs 1 setje was na 3 dagen "weggevlucht". Ze zeiden: de mensen zijn onaardig, je word er opgelicht enz.

En na precies 1 weekje hier, kunnen we zeggen: wij vinden het super leuk hier! Het is een ontzettend mooi en veelzijdig land (water, strand, cultuur, geschiedenis, bergen, stammen, kleine plaatsjes en grote steden!). Onaardig zijn de mensen zeker niet, misschien wat moeilijk te lezen..Maar als je lacht komt alles goed ;). En tjaaaa opgelicht worden..hahaha in welk land in Azie (en de rest van de wereld) word je dat niet!?! We hebben dan ook wel al het een en ander gedaan en hebben nog veel dingen op ons lijstje staan voor dit land! Zin in :).

De 5e van maart zijn we rond een uurtje of 2 s'middags aangekomen bij onze eerste bestemming: de grote stad Ho Chi Minh City (Saigon) in het zuiden van Vietnam. We hebben er voor gekozen om het meest zuidelijke puntje van Vietnam over te slaan, omdat je hier vooral heel veel mooie bootochten door floating villages kunt doen en dit hebben wij al meerdere keren gezien en gedaan....HCMC is een grote en levendige stad, waar het verkeer echt nog veel bizarder is dan in welk land tot nu toe! Wauw oversteken is gewoon tot een kunst verheven, aangezien de stoplichten het hier nooit doen als ze er al zijn! Whahaha..we hebben er 10 minuten over gedaan om een weg over te steken. Okeeej..denk even terug aan vroeger en dan aan het spelletje apenkooien bij gym...waarbij je touwen moet ontwijken. Hier moet dat dus met auto's, bussen en HONDERDEN scooters, aangezien in 1 keer oversteken onhaalbare zaak is en je moet toch een keer gaan..Zie een foto van onze oversteekpoging ;).

Deze avond zijn we naar een "Water Puppets Show" geweest. En dat was echt heel erg leuk. Vrij simpele verhalen worden door poppen (bijv. slangen, draken enz,) in het water verteld, dit alles wordt begeleid door live traditionele Vietnamese muziek :D.

Zaterdag zijn we vroeg, 08.00 uur aan onze citytour door HCMC begonnen. Tijdens deze 9 uur! durende tour hebben we het volgende gezien: War Remnants Museum, souvenirwinkel + werkplaats waar gehandicapten mensen werken (echt super mooie dingen maken ze daar, ook even een praatje gemaakt!), 2 Pagoda's, Reunification Palace (paleis dus ;)) namaak Notre Dame Cathedraal, Binh Tay Market (in de Chinese buurt) en het postkantoor. Het was echt een vermoeiende dag en vooral het museum sprong er voor ons uit. Wat al dat Amerikaanse gif in de oorlog wel niet met deze mensen heeft gedaan! Oeff werderom schokkende foto's gezien..

De volgende dag, zondag 7 maart zijn we weer mee gegaan op een tour. Dit keer iets verder van de stad af. Als 1e bezochten we de bekende Cao Dai Great Temple. Deze tempel is eigelijk voor allerlei geloven: Buddishme, Taoisme, Christendom enz. Het is dus een kleurige bedoeling, zowel buiten als binnen in de tempel. De tempel is gemaakt in de hoofdkleuren van elk geloof: wit, rood, geel en blauw. Ook alle mensen dragen hun "eigen kleur". Deze mensen bidden 4 keer per dag hier. Van elk geloof is wel iets terug te vinden in de tempel. Vrouwen lopen klokwijs in de tempel en de mannen nemen een andere deur en lopen in tegenovergestelde richting. Voorin staan 7 legen stoelen, waar nooit iemand op mag gaan zitten. Ze zijn bedoeld voor belangrijke overleden mensen van het geloof (middelste voor Cao Dai paus, overleden in 1933). Mooi om een dienst van hen mee gemaakt te hebben! Foto's nemen mocht, dus zie de leuke plaatjes :D.

Verder hebben we deze dag de Cu Chi tunnels bezocht. Dit is een ondergrondsstelsel van tunnels, die vroeger gebruikt zijn in de oorlog (American War). Ze werden gebruikt om te schuilen, maar ook om ongezien aan te kunnen vallen. Er werd gebruikt gemaakt van allerlei vallen, om de vijand buiten te houden. Het stelsel had vroeger 3 verdiepingen (tot 8 meter diep, met de hand gegraven!), met zelfs een eetkamer, waterput en hospital erin. Vroeger waren de tunnels samen 250 km lang, nu is er nog maar een deel van over door instortingen. We hebben een rondleiding gehad van onze geweldige gids, de Vietnamees "slim Jim". En we hebben allebei zelf ervaren hoe krap de tunnels waren (zie foto's). Ook al zijn ze 2x! breder gemaakt voor de dikke toeristen! :) whahaha. Bizar dat mensen zo moesten overleven.

8 maart zijn we iets verder naar boven gereist, naar de kleine kustplaats Mui Ne. Hier kwamen we rond een uur of 19.00 aan in het donker..We hebben even een hapje gegeten met een Duitse jongen Johannes (aardige gast uit de bus) en een tripje geboekt voor de volgende dag. Dinsdag 9 maart gingen we om 5 uur s'ochtends (HELP!!!) met z'n 3en op pad, om de zonsopkomst te kunnen zien in de ENORME zandduinen van Mui Ne. Het was het zeker waard, super mooi om te zien! En we waren er als enige :D. We hebben de witte en de rode zandduinen bezocht....en het is niet zoals in Scheveningen hoor ;)! Lijkt meer op een woestijn. Ook hebben we een poging gedaan om te zandboarden...hehehehe..poging idd ja! Leuk!...Verder wilden we graag leren windsurfen of kitesurfen hier, maar helaas kun je niet alles hebben. De wind was te hard, golven te hard/hoog en de surfschool vond het te gevaarlijk voor beginners. Wel konden we gaan bodyboarden :D..Ook leuk, maar eigelijk ook te gevaarlijk. Mirjam had het gevoel dat ze bijna verzoop, nadat ze drie keer een salto had gemaakt (zonder tussendoor lucht te krijgen)...wasmachine noemden ze dat...Voor ons was er dus niet veel meer reden om hier langer te blijven.

We hadden gehoord dat het 2/3 dagen later wat beter zou worden en dus wilden we het nog een keer proberen in de grotere toeristen kustplaats Nha Trang. Eigelijk wilden we deze plek overslaan, maar het avontuur roept! hehe. En zo konden we wel verder omhoog gaan reizen en toch nog surfen. In Nha Trang zijn we nu nog steeds...

Gister zijn we hier aangekomen (na weeeer 6 uur in de bus) en vandaag zijn we gaan catamaranzeilen op de zee..COOL!!! :D. Morgen gaat het dan toch gebeuren en zullen we een halve dag surflessen krijgen! We zijn benieuwd :D! Morgenavond reizen we met de slaapbus door naar Hoi An. Een schilderachtig plaatsje met kledingmakers :D.P.S de laatse avond in Mui ne hebben we alweer enkele massages genomen....HEHEHe je moet het er van nemen toch? Vooral de hotstone massge is een aanrader :D. Jullie horen het wel hoeveel surftalent wij hebben! Dikke knuffel Sijmen en Mirjam...wel reageren hoor, vinden we leuk ;)