Gilieilandjes, wrakduik (Bali) + vulkaan Bromo op Java!

Hoooiiii iedereen!!!!

Maar weer eens een verhaal van ons! Dit zal waarschijnlijk ons 1 na laatste verhaal alweer zijn!!! Dit verhaaltje schrijven we vanuit Java!!! :D Maar eerst zullen we even vertellen hoe wij het gehad hebben op de Gili Islands (Lombok) en wat we daarna hebben uitgespookt!

Maandag 3 mei zijn wij s'ochtends vroeg rond 8.30 op weg gegaan vanaf Senggigi naar de tropische Gili Islands. Het is een van de grootste trekpleisters van Lombok :D. Het zijn 3 kleine koraaleilandjes, Gili Trawangan, Gili Air, Gili Meno, die ten noordwesten van Lombok liggen (en hierbij horen). Op alle drie de eilandjes zijn geen motorvoertuigen toegelaten. Je kunt je alleen verplaatsen met een paardenwagen (cimodo). En de paarden zien er nog best goed verzorgt uit ook ;)!!! Zeldzaam voor Azie.....

Wij hadden besloten om als eerst naar Gili Trawangan te gaan :D. Dit eiland is in de zomer het drukste en heeft de mooiste stranden. Nou wij hadden wel zin in ruime keus aan restaurantjes en lekker niks doen, dus wij zeggen: perfect! Na twee uur rijden over het vaste land van Lombok tot de "haven" van Bangsal en een boottochtje van een klein halfuur, (met en te gammel bootje en al onze spullen hierop :S)  kwamen we aan op het eiland. En dat zag er niet verkeerd uit. Vanaf de pier zijn we de rechter kant op gelopen. We hadden besloten dat het na 2 weken in benauwde kamertjes wel een keer tijd was voor een kamer met Airco. Dus dat was ons doel! Al snel bleek dat dit best duur ging worden, maar na een mooie discussie hadden we dan toch voor een redelijke prijs een heerlijke kamer :D.....5 meter van het strand af :D...Die dag verder niks gedan behalve heerlijk gezwommen in de blauwe zee en lekker eten. Tenminste voor het zwemmen, moest je dan wel even moeite doen...lees: door 3 meter dood en vlijmscherp koraal lopen...AUWWWWWW....

De 4e zijn we toch maar gaan verkassen naar een goedkopere kamer, in een hotel van een  jongen waarmee we hadden zitten praten. We konden hier voor 100.000 roepia slapen...zo'n 8,5 euro. En dat is echt een prima prijs voor op de Gili eilanden. Hij vertelde ons dat hij over vier weken voor deze kamer een 5x!!! hogere prijs vragen. Er waren dan zoveel toeristen dat alles al volgeboekt was...Wij hadden dus echt heel veel geluk! Net voor het hoogseizoen uit. Een heerlijk sfeertje, met gezellig wat mensen, maar geen massa's en top prijzen.

Ook vandaag weer lekker niks gedaan...schande...Wel hadden we vandaag weer veel regen :(. Ja iderdaad in het droogseizoen op deze eilandjes hadden wij regen! Ook de lokale bevolking snapte er niks van! Zwemmen in de regen, achjah er zijn wel ergere dingen :P. Onze laatste dag op Gili Trawangan, woensdag 5 mei, hebben we 2 fietsen gehuurd. Na even shoppen (broek voor Sijmen, 2 leuke pareo's en zonnebrand), waren we rond een uurtje of 15.00 er klaar voor: Onze fietstocht rondom het eiland! Iedereen had gezegt ongeveer 2 uur in de felle zon. Whahhaha na serieus 30 minuten op ons gemakkie waren we terug. We zijn slechts 3 of 4 andere toeristen tegengekomen. De laatste avond hebben we gegeten in een tentje (aan de linkerkant van de pier, met barretjes enz.), waar je tijdens een maaltijd bij hen, gratis een dvd naar keuze kunt kijken in een hutje aan het strand. Heerlijk eindelijk weer even tv kijken! Ice age 3 was het geworden. Helaas kunnen we het eind niet vertellen, want 10 minuten voor het eind viel de stroom weer eens uit :(. Generator stuk...heerlijk!

De volgende dag zijn we naar een ander eilandje van de 3 gegaan. Naar Gili Air. Deze is nog iets rustiger en voor het echte relaxe gevoel, moet je hierheen! Wij hebben deze dag wederom gezwommen, films gekeken en gegeten langs het water! Top!

De volgende morgen, de 7e sloeg de verveling dan ook wel toe en hebben we de Gili eilandjes verlaten...En we zeggen eerlijk, het is er toch wel een klein pradijsje (L).

Na even nadenken en rondzoeken, bleek het al snel voor ons dat het misschien wel handig was, om even terug te keren naar Bali. We wilden uiteinderlijk naar Java gaan, maar daarvoor moet je toch eerst via Bali varen of vliegen (= te duur). Het zat eerst Helemaal niet in de planning, maar door de vele mogelijkheden om er goedkoop iets te regelen, zijn we terug gekeerd naar het meest toerischtische plaatsje op Bali: Kuta. En zo dus ook naar Jeremy (neef van Sijmen) :D. Op de terug weg naar Bali kwamen we op de ferry een ander heel gezellig Nederlands stelletje tegen. Zij vertelden ons hoe geweldig het duiken in Bali was. En hoewel we hadden afgesproken niet meer te gaan duiken deze vakantie, waren we bijna om. Ze raden ons aan, dat als we er dan toch weer waren en de tijd hadden een wrakduik te gaan doen aan de oostkust van Bali. Eenmaal in Kuta (na de hele dag reizen, van 09.00 uur tot 20.00 uur), was het voor ons heel makkelijk een slaapplek te vinden. We wisten er natuurlijk al de weg. Bij aankomst ook maar meteen alsnog een souvernirtje van Bali gekocht: een houten surfbordje met onze namen er in gegraveerd :D (L). Een mooi ding! We zijn wat gaan eten en lekker gaan slapen.

S'ochtends moesten we betijds op, want Sijmen had een afspraak met Jeremy om te gaan surfen. Jaja hij heeft de smaak te pakken :D. Mirjam had een ander doel: lekker relaxen, kapper, shoppen. Helaas is van dit alles niks terecht gekomen :(. Zou gauw als Sijmen de kamer verlaten had, begon het gez###: kotsen en diarree....Fijn! Hotelgenoten kwamen zelfs vragen of het wel goed ging, whaha. Jahoor voel me top! Aan het eind van de middag zijn we allerlei reisbureautjes afgelopen, om te kijken of we iets konden regelen voor het duiken en onze reis naar Java. Bij 1 bureau was het raak. Hele leuke gasten konden ons een mooie prijs geven voor beide. :D:D:D. S'avonds met zijn 3tjes wat gegeten. En Sijmen heeft een rugmassage genomen. Mirjam heeft de earcandle geprobeerd. Wat dus inhoud dat ze een kaars in je oor stoppen en deze aansteken!!! Door de hitte, wordt je oor geheel gereinigd. Lekker he :P. Even de score voor de massages deze reis: Samen staan we op ongeveer 50 massages!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :O whahaha, Top toch? En het is niet eens overdreven, eerder nog onderschat.

Oooh yeeeah zondag 9 mei gingen we dan toch weer duiken :D. Het is gewoon verslavend!!! We waren de hele dag onder de pannen. Want we moesten vanaf s'ochtends 8.30 uur eerst nog 2,5 rijden naar onze duikspot: Tulamben. Dit is een heel klein plaatsje aan een keien strandje, in het oosten van Bali.

Even iets over het wrak:
30 meter van de kust, ligt hier op enkele meters diepte een scheepswrak, dat in vrij korte tijd het huis van heel veel kleurig koraal en vissen is geworden. Op 11 januari 1942 vaart de US Liberty, een Amerikaans vrachtschip van 120 meter lang door de straat van Lombok. Hier wordt deze twee keer geraakt door een Japanse onderzeeer. Het schip is vastgelopen op het strand. Maar in 1963 barst de vulkaan Agung uit en door de lavastromen wordt het schip weer de zee ingeduwd! Het schip zinkt. De boeg ligt op 3 meter onder het wateroppervlak en het diepste punt van het wrak is op 29 meter! Pas eind 1980 zijn er voor het eerst mensen naar wezen duiken.....

Het werd ons 1e duik vanaf de kant. Dat betekent dus een duik zonder boot, waarbij je gewoon het water inloopt. Rond 11.00 uur zijn wij samen met onze "instructeur" (niet meer nodig, maar wel verstandig) na een veiligheidspraatje het water in gegaan. Het werd een zelfstandige duik. Dus we moesten als 2 buddy's bij elkaar blijven en alles zelf regelen. De jongen zou ons tijdens de 1e duik rond het wrak leiden. En het was GEWELDIG. Onze mooiste duik tot nu toe! Woorden kunnen dit niet beschrijven. Wat een super mooie onderwater wereld. Zoveel kleur! Paars, blauw, groen, geel oranje koraal, neon kleurig vissen (en superrrrr groot) enz. Ook al kom je hier geen hele bijzondere dieren tegen (haaien, schildpadden) is het absoluut magisch om er tussen te zwemmen. Je kon nog goed zien dat hier een schip ligt! :D:D:D. Wel had Mirjam even een klein ongemakkelijk momentje. Tijdens de 1e 5 minuten van de duik had ze haar mondstukje doorgebeten (waarschijnlijk door slijtage, kan wel eens gebeuren en is niet slecht van de duikschool). Tijdens elke ademhaling kreeg ze wel lucht, maar ook een slok zout binnen. Hmmmm lekker. Na Sijmen duidelijk te hebben gemaakt, dat het niet echt lekker ging, is ze over gegaan op haar extra noodluchtbron. Omdat we met z'n 3e waren (dus nog 3 flessen en 5 luchtbronnen) was het nog verandwoord om verder te duiken. Met zijn 2en zul je in zo'n geval altijd terug moeten, want anders heeft Sijmen een probleem als er wat met de zijne gebeurt. Mirjam gebruikt dan haar eigen reserve al en kan dus niet meer delen.....Wel gewoon heeerlijk verder kunnen duiken! Na ongeveer 42 minuten kwamen we weer boven. Wauw we konden niet wachten op onze 2e duik.

Na onze verplichte rustpauze van bijna 1,5 uur zijn we opnieuw het water ingegaan. Omdat we tijdens onze 1e duik heel vertrouwd en rustig in het water waren, mochten we deze keer ook het wrak ingaan!!!! Helaas kreeg Sijmen op 3 meter diepte totaal onverwachts last van zijn oren. Hij hoorde het een soort van knappen en kon niet verder :9. Na opnieuw proberen, was het te pijnlijk om verder naar beneden te gaan. Zit je dan! Op zo'n geweldige duikplek, maar we hebben toch het slimste besluit genomen. Sijmen ging het water uit en Mirjam heeft verder gedoken met de andere jongen (nu gaat het wel weer goed hoor!). Deze duik zijn we tot 22 meter diep gegaan en hebben we ook door het wrak gezwommen. Ongelovelijk! Top en na bijna 50 minuten was het dan toch echt (voor nu) over. Het is jammer dat we de allerlaatste duik van deze vakantie niet samen hebben kunnn doen, maar het was niet minder vet! Het is absoluut niet onze laatste duik geweest, wij zijn verslaaft! Score nu: 12 en 13 duiken, best een prestatie toch?

We hebben al een verlanglijstje: hamerhaai zien, zeepaardjes, kooiduik met haaien....enz.(L)

S'avonds opnieuw samen met Jeremy wat gegeten! Na het eten hebben we tot in de nacht lopen kaarten, het was zeker gezellig! Alweer afscheid genomen van Jeremy :P.....misschien tot in Java!

De 10e zijn we om 17.30 uur vertrokken richting ons 3e eiland van Indonesie en tevens onze allerlaatste bestemming deze reis: Java. We hadden een georganiseerde reis van Kuta (Bali) tot Probolingo (Java). Wel zo makkelijk! Vanaf deze plaats kun je gemakkelijk naar de Bromovulkaan!!! We werden opgehaald door een minibus met airco. Als eerste moesten we 4 uurtjes rijden naar de noordwestpunt van Bali. Want vanuit Gilimanuk gaat de ferry naar Java. En nu weten wij het zeker. Dat we nog leven is een wonder :D. Tijdens zo'n rit loop je 10 x meer kans om dood te gaan, dan dat je tussen de wilde leeuwen gaat staan!!! En we menen het :O. 5 vrachtauto's tegelijk inhalen met een snelheid van 90 km per uur, op een te smalle weg in het donker, waar elke seconde tegenliggers aankomen. Top! We heben dan ook niet kunnen slapen. Na de ferry moesten we nog heel wat uurtjes rijden naar Probolingo. We kamen hier om 05.00 uur aan, waar we de klok een uurtje terug moesten draaien. We schelen nu nog maar 5 uurtjes met Nederland...:D

Het eigenlijke plan was hier te slapen. Maar na heel veel gezeur en een woordewisseling om 05.00 uur met het reisbureau waar we gedropt werden (wij MOESTEN met hen mee op tour naar de Bromo, maar wij wilden niet met hen mee voor te veel geld blablabla). Na hem vriendelijk duidelijk te hebben gemaakt, dat wij hem niet kenden en geen geld zouden geven, zijn we met een andere Bemo (busje) direct door gegaan naar het busstation. Hier kwam die vervelende aap gewoon weer (na ons gevolgd te hebben) uit zijn busje rennen, met de mededeling dat we hem te volgen hadden. We hebben het maar gelaten voor wat het is en zijn doorgelopen naar het busstion. Hier hebben wij lekker (voor 20.000 roepia i.p.v 75.000 roepia) en ander busje genomen naar een klein dorpje vlakbij de vuilkaan Bromo: Cemoro Lawang. Ontzettend moe kwamen we hier om 09.30 uur na ruim 24 uur geen slaap aan.

En het was heerlijk! Klein leuk plaatsje hoog in de bergen, met vriendelijke mensen. Lekkere betaalbare kamer gevonden in het hostel Cafe Lava. Het was er wel ijskoud!!!! Vest uit de tassen dus ;). Na een praatje met de buren (leuke Engels koppel) zijn we wat rond gaan lopen. Al vrij snel hadden we een mooi uitzicht op de Bromo vulkaan en het landschap er omheen. Wat een mooi en woest landschap zeg! Leuke foto's gemaakt en eindelijk konden we wat gaan eten (restaurant ging pas om 12.00 uur open). Bij terugkomst, samen met de buurtjes de afspraak gemaakt om met z'n 4en een jeep te huren, om de zonsopgang achter de Bromovulkaan te gaan bekijken vanaf de berg Penanjakan en hierna de Bromo te gaan beklimmen. Zooooooooooo konden we lekker gaan slapen.......zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz vanaf 15.00 uur 11 mei, waren wij niet meer op deze aardbol...hahahaha

Het was echt erg mooi, maar de volgende keer vertellen we wel weer verder!

Dikke knuffel, groetjes Sijmen en Mirjam

P.S nu zitten we trouwens in Yogyakarta, in het midden van Java ;). Hier gaan we nog de grootste Hindoeistische en Boedistische tempels ter wereld bezoeken :D