Kuta en het mooie Bali op de scooter en te paard! deel2

Halllloo iedereen,

Na een heerlijke nachtrust in een te bloedheet hok en veel regenval vandaag in Lombok, zullen we even uitleggen wat we verder allemaal uitgespookt hebben in Bali!! En hoe we in Lombok zijn gekomen ;).

De 27e zijn wij rond 12.00 uur met een kleine rugzak (net als in Laos), met z'n tweetjes op 1 scooter vertrokken uit Ubud....Prachtuitvinding...voor 12 euro hadden we 4 dagen ons eigen vervoer en kun je net zoveel en nog meer zien! Onze grote backpacktassen mochten we bij onze slaapplek achterlaten. We hebben op deze manier hele stukken van Bali kunnen zien, met veel meer vrijheid! :D Je ziet wel waar je uitkomt en kunt overal slapen....Lekker makkelijk!

Nadat we een wegenkaart hadden gekocht wat wel makkelijk is op Bali, konden we op pad! (je zou het misschien niet verwachten, maar Bali bestaat uit een weerwar van smalle paadjes in tegenstelling tot alle ander landen waar wij zijn geweest, waar alles wel uit 1 hoofdweg lijkt te bestaan!) We hadden gelezen dat in het westen van Bali niet zoveel te zien was, dus hebben we besloten om  dit stuk niet te gaan bekijken.
Vanuit Ubud zijn we omhoog naar het noorden gereden...
De tocht duurde langer dan verwacht door alle kleine weggetjes die we moesten nemen en niet konden vinden :P! hahaha..Na drie uur rijden en een lekkere maaltijd langs de weg, kwamen we aan in de streek/plaats Jatiluwih. Hier liggen de mooiste rijstvelden van Bali. Het was inderdaad heel mooi en erg groen! Pas hier kwamen wij enkele anderen toeristen tegen...De rest van het stuk dus niet. Waarschijnlijk omdat iedereen in het zuiden zit en soms toertjes boekt naar het noorden...De rijstvelden waren te vergelijken met die van Sapa, Vietnam. Alleen lagen deze natuurlijk lager en het was veel groener (wat wil je met zoveel regen!).

Na dit gezien te hebben, zijn we doorgereden naar het plaatsje Bedugul. Dit plaatsje ligt vlakbij 3 grote meren die als een groepje in een oude krater in Bali liggen. Het ligt in de bergen aan de zuidelijke oever van het Bratanmeer. Hier hebben we een mooi slaapplekje gevonden bij een aardig verlegen vrouwtje:D. Het was er wel echt koud! We waren gewaarschuwd, maar hadden ons vest niet mee....oeps vergeten..De volgende ochtend gingen we na een ontbijt met pannekoek! (dank u wel!) rond 08.00 uur weer vroeg op pad door de kou! We hadden een best stijle klim verder naar het noorden van Bali, naar de plaats Singaraja. Onderweg kwamen we veel (k#t) aapjes tegen...Hierna zijn we doorgereden langs de noordkust van Bali, rondom Lovina Beach. Hier kun je dolfijnen spotten. Wij hadden dit echter al gedaan in Cambodja en vonden het hier verder niets. We zijn dus snel verder gereden naar ons volgende doel: Mt Batur en het Baturmeer dat hiernaast ligt. Eenmaal aangekomen in het dorpje Penelokan hadden we een geweldig uitzicht op Batur! Hier hebben we ook wat gegeten in een restaurantje. Helaas was het wel heel bewolkt en regenachtig...

Ons 1e plan was om onze 2e nacht te overnachten in een plaatsje vlakbij, zodat we de volgende morgen de zonsopgang konden zien en een heldere Mt. Batur. Maar nadat we in Kedisan (het dorpje) waren geweest was ons plan gewijzigt. Het was al vrij laat, maar nadat we overal zowat werden gedwongen om te slapen, eten of iets te kopen en we zijknat waren geregent op een scooter die niet de berg op kwam, wilden we maar 1 ding: Weg! Helaas van Mt. Batur maar we zijn via Tampakasiring en allerlei keline ambachtsdorpjes terug gereden naar ons vertrouwde tempelbedje in Ubud. We hebben weer veel moois gezien....dorpjes met schilders, zilver/goudsmits, houtsnijwerken enz., rijstvelden, tempels, vulkanen, bergen en meren en we waren kapot.

Donderdag 29 april was de laatste dag dat we de scooter tot onze beschikking hadden. Omdat we al een dag eerder terug waren van onze tocht, hebben we besloten nog even naar Sanur te rijden. Deze plaats ligt ook in het zuiden, een uurtje boven Kuta. Het was een leuke plaats, met super veel restaurants en hotels...Sorry John en Martha, maar ook hier vonden wij de stranden bijna lelijk :P. Wel hebben we een Belgische eigenaar van een restaurant zover gekregen om zijn personeel een kaassouffle te laten maken. We moesten wel eerst uitleggen wat het was en met behulp van google (ja echt!) is de kok aan de slag gegaan. Het was bovenverwachting lekker en ook nog eens redelijk vergelijkbaar :D. Joehooeeee eindelijk!...

Die avond zijn we rond 19.30 uur naar eens dansvoorstelling geweest in Ubud. Het was een traditionele Balinese Kecak and Firedance van ruim een uur. Wel erg leuk om gezien te hebben. Deze dans wordt opgevoerd door 100 mannen die op ritme van hun eigen stemmen in trance raken....Tot slot ging er 1 man op zijn blote voten door brandende kokosnoten dansen, op ritme van het geroep van de rest van de groep mannen! AUW...

Koninginnedag was ons de laatste volle dag in Bali. Deze dag zijn we wezen paardrijden :D:D. Super!!! We waren slechts met zijn 2en en onze 2 gidsen. Dus geen grote groep. We werden gewoon "even" op vrij grote hengsten neerget. Na even wennen, mocht Mirjam al los rijden....wel eng hoor. We hebben een 2 uur durende tocht gedaan over het zwarte strand in het zuidwesten vlakbij de tempel Tanah Lot, de dorpjes erom heen en door een rivier.

De volgende dag 1 mei zijn wij  doorgereisd naar ons 2e eilnad in Indonesie...Lombok. Vanuit Ubud hebben we s'ochtends om 07.00 uur (aaahhh) een minibusje genomen naar de havenstad Padangbai. Een uurtje later kwamen wij hier aan. En hier begon de Aziatische manier van handel weer...:(. We werden ver van de pier afgezet en allerlei mannetjes boden ons "goedkope" tickets aan voor de ferry naar Lombok. Wij hadden ons echter ingelezen en wisten dat er een loket moest zijn voor de grootste en veilige ferry. Na even zoeken hadden we het gevonden :d. We konden dus voor nog geen eens 3 euro p.p. naar Lombok! Whahaha we wisten het. Op dezelfde ferry zaten toeristen die 25 eurp p.p hadden betaald. HILARISCH!

De tocht van 4 uur was wel wat minder hilarisch. De hele boot was bezaait met dieven en rare mannetjes, die niet konden ophouden met staren. En lachen ho maar!

We zijn nu op Lombok, in de plaats Senggigi. En eerlijk gzegt valt het ons tegen......Hopelijk wordt het beter, want morgen gaan we naar de Gili-eilanden :D!

Dag vriendjes en vriendinnetjes...Dit was hem dan al weer!