Surfen, kleding & tripjes in Nha Trang, Hoi An en Hanoi

Halloo lief dagboek :D,

Het is weer een tijdje geleden, maar hier is dan het lang beloofde verhaal!

Om te beginnen...: We hebben het ontzettend naar ons zin in Vietnam!!! :)

Zaterdag de 13e zijn we rond een uurtje of 10.00 naar het strand van Nha trang gelopen, om vanuit daar met nog een meisje uit 1 van de Scandanavische landen (:P), de surfdude en alle surfborden in een taxi naar een beter strand te rijden (betere golven). Op dit strand waren echt alleen maar locals, die er maar weer eens goed de tijd voor namen, om ons aan te gapen...(lees: met z'n twintigen om je heen gaan staan..whaha). Na een zeer korte uitleg...les hebben we dus niet echt gehad helaas, zijn we het zelf gaan proberen :D. De golven waren best hoog en vrij ruw...ze kwamen soms zeker een meter boven Sijmen uit. Al snel kwam Mirjam erachter dat je het bord recht in de golven moet houden, wanneer je de zee in gaat (en dat is zwaar!), want zo'n super harde hoge golf tilt je bord gemakkelijk op, om deze vervolgens tegen je hoofd aan te parkeren...AUW! Na de eerste pogingen, werd het al snel duidelijk dat Sijmen's talent misschien ietsjes groter is :D whaha. Het lukte hem gewoon al binnen een uur om op zijn bord te staan, wat er best stoer uitzag en respect afdwong bij de locals! Mirjam heeft het tijdens de 5 uurtjes surfen voornamelijk naast, onder en half liggend/staand op het bord doorgebracht..Wat het zeker niet minder leuk maakte om te doen! In Bali gaan we het dan ook zeker nog een keer proberen en dan hopelijk voor een paar dagen :D.

Dezelfde avond hebben we voor de 1e keer een slaapbus naar de volgende plaats genomen, Hoi an. De slaapbus viel zeker mee en we hadden gewoon een mooi bedje, inclusief dekens :D...Helaas hebben we beide geen minuut geslapen :(....dankzij onze zwaar verbrande gezichten en waarschijnlijk een zonnesteek! JEZUS, we weten dat je je moet insmeren, maar tijdens het surfen is het toch sneller gegaan dan gedacht! Resultaat: een tomaat :D...met vellen..

De volgende ochtend kwamen we al rond 06.30 aan in de kledingmakers plaats Hoi An. Hier zijn we 4 nachten gebleven, met voornamelijk 1 hoofddoel: redelijk goedkoop kleding laten maken :D. Hoi An is een vrij kleine plaast , die bekend staat om zijn kledingmakers...er wonen er nu in totaal ongeveer 600!!!. De 5 dagen hebben we gebruikt om kleding, schoenen, stofjes, knopen, kleuren uit te kiezen en precies op maat te laten maken. We hadden vijf adresjes, waar we telkens langs moesten gaan voor een fitting (pasbeurt). Het resultaat van dit hele gebeuren: 3 jurkjes, 2 jassen en 4 paar schoenen (ook pumps :D) voor Mirjam en 3 overhemden voor Sijmen...aaaaaaahhh. Verder hebben we natuurlijk in Hoi on rondgelopen, waar s'avonds de oude straatjes worden afgesloten voor verkeer en het allemaal gezellig verlicht is :D. Leuke plaats en we hebben elke ochtend ons ontbijtje gehaald bij ons vaste adresje: een super aardig mensje, met goed en veel eten voor een belachelijk lage prijs! :D. Volledig ontbijt, met extra pannekoek, yoghurt, fruitshake en thee voor 2,5 dollar per persoon! En dat is maar goed ook, want onze shopactie is iets uit de hand gelopen en onze kleding + souvenirs te waarde van een paar honderd dollars, hebben we naar huis gestuurd voor een nog eens een pijnlijke 100 dollar (10 kilo!)...Oef, maar het resultaat is zeker heel mooi.

Woensdag 17 maart, hebben we een scooter gehuurd, om er lekker samen op uit te kunnen trekken. We zijn naar de plaats Danang gereden, een leuke tocht! We zijn ook nog naar het super lange strand China beach gereden. Echter konden we er niet zwemmen. De onderstroming was te gevaarlijk en er stonden rode vlaggen. In Danang wilden we ook "even" naar een waterpark gaan. 2,5 uur hebben we naar een super groot waterpark van 12 hectare lopen zoeken, die wat later bleek, in januari is afgebroken...whahahaha hilarisch en nu kunnen we er om lachen...ja lach maar! :D Het park was dus geweldig!

De 18e zijn we s'ochtens om 08.00 uur vertrokken naar de plaats Hue. In deze plaats zijn we niet echt gebleven, want het was voor ons de plaats om een nachttrein te pakken naar onze volgende bestemming: de hoofdplaats van Vietnam, Hanoi :D. We hadden weer eens geluk, want rond de middag kwamen we aan in Hue en het was volgens iedereen vrijwel onmogelijk om nog een plekje (soft/zacht bed) te bemachtigen voor de slaaptrein. Eigenwijs als wij zijn, zijn we begonnen aan de wandeling naar het treinstation (3,5 km) en daar konden we nog mooi 2 kaartjes kopen voor dezelfde dag. Onze trein vertrok wel al om 15.00 uur i.p.v 19.00 uur en we hadden de bovenste bedden (een cabine met softbedden heeft 2 stapelbedden, 4 personen). Prima!! :D. Na snel even onze noodlesoep (noodvoer!) naar binnen gewerkt te hebben, zijn we op de trein gestapt. Het was een prima trein, met wc en alleen niet zulke schone bedden. Onze cabine deelden we met 2 locals, die geen Engels konden: lekker rustig! Wat een lekker gevoel met je hoofd uit het raampje, de rijstvelden voorbij zien sjeesen..:D!

Na een prima avond en nacht, met wat weinig eten :( , kwamen we de 19e rond 06.00 uur aan op het treinstation in Hanoi..Brrr koud! We hadden al gehoord dat het wat kouder was in het noorden van Vietnam, maar het was weer voor het eerst "koud" voor ons in 3 maanden!

We hadden in Cambodja al een kaartje van een hostel gekregen van een stelletje en die kwam nu van pas..We namen een taxi (er zijn in Vietnam geen tuctuc's :O!!) naar backpackershostel "The Drift". In dit hostel zijn 10 kamers, met 4 stapelbedden (80 bedjes dus ;) ). Normaal gesproken nemen we een eigen kamer met badkamer, omdat dat vaak goedkoper is dan voor 2 personen op een dorm. Maar dit zag er prima uit (elke kamer een badkamer, kluisjes en schoon) en leek ons ook wel erg gezellig! Het hostel heeft ook gratis internet 24/7, gratis fietsen en een movieroom die 24 uur open is! :D. Onze bedden moesten nog even opgemaakt worden, dus zijn we maar eens rond gaan wandelen in Hanoi. Tijdens deze ochtendwandeling hebben we gelijk al de wandeltour met de hoogtepunten van Hanoi gedaan, whaha. We slapen in the old quarter (oude deel) en zijn vanuit hier naar het Hoan Kiem Lake in het midden van de stad gelopen. Rondom dit meer zijn allerlei mensen aan het joggen, vechtoefeningen aan het doen en aan het badmintonnen, soms midden op een kruispunt: hoe geweldig :D! We hebben even de tempel Ngoc Son Temple bezocht, die op een eiland staat in het meer. We zijn door de buurt met allerlei winkeltjes gelopen, naar de St Joseph Cathedral, waar net een dienst begon. Uiteindelijk zijn we nog iets verder gelopen, naar het deel met allerlei cafeétjes. Hier hebben we eigenlijk iets te duur, maar gruwelijke broodjes gegeten in een Franse bakkerij :D:D.

De 20e hebben we gebruikt om boodschappen te doen. Hoewel Hanoi de hoofdstad is van Vietnam, vonden wij het knap lastig om een supermarkt of iets wat er op lijkt te vinden. Na even googlen hebben we een shoppingmall gevonden. Hier zijn we heen gegaan om onze toilettas weer aan te vullen. Ook hebben we er een nieuwe verslaving bij: toastjes (net als thuis <3) met de lachende koe (smeerkaasjes). Geweldig meteen maar een 16-pack kaasjes ingeslagen! De rest van deze dag hebben we gebruikt om tourtjes te boeken naar omliggende plekken voor onze laatste week in Vietnam.

Vanuit Hanoi zijn we zondag de 21e maart naar Halong Bay vertrokken. Iedereen zegt hier: je hebt Vietnam niet echt bezocht, als je hier niet bent geweest. In Halong Bay rijzen bijna 2000 eilandjes/rotsen uit het water in de golf van Tonkin. Het behoord tot de wereld erfgoedlijst sinds 1994. We zijn mee gegaan op een tour voor 3 dagen en twee nachten. Toevallig gingen 3 zweedse meisjes uit onze paarse :D kamer ook mee op deze tour: Josephine, Maria en Frida. Gezellig dus!! Sijmen deelden trouwens de kamer met 7 echte meisjes meisjes (oordopjes met muziek voor hem dus ;) whaha). Ook was er een Nederlandse jongen mee: Otwin. De eerste dag zijn we naar Halong bay gereden (ongeveer 4 uur) en zijn we aan boord gegaan van de boot om te lunchen. Een hele mooie boot waar we met zijn 17en op sliepen. Wij hadden een eigen 2-persoonskamer met badkamer en het eten was buitengewoon goed. Veel seafood, maar dat begint ook al voor Mirjam te wennen nu :D. Hierna zijn we een van de grotten gaan bezoeken in Halong Bay: Hang Sung Sot of Suprise Cave. Een mooie grot waar vroeger tijdens de oorlog mensen in gewoond hebben. Nu is dat verboden, omdat het water wat daar stroomt, giftige stoffen bevat en veel mensen vroeg stierven hierdoor. Na dit bezoekje gingen we kajakken tussen de baaien. Echt een supermooie omgeving om dit te doen...Helaas hadden we maar een uurtje en kregen we het zelfs voor elkaar om te verdwalen..op het mistige water...Het weer zat niet echt mee. We konden dus niet zonnen of zwemmen, daar was het water veel te koud voor! Wel zijn we nog snel van het dak van de boot gesprongen een meter of 6/7 hoog. Weer een overwinning op de hoogtevrees! Die avond met bijna iedereen van de boot kaartspelletjes en drinkspelltjes gedaan :D..haha rond 1.30 gingen we slapen.

S'ochtends de 22e rond een uur of 07.00 ontbijt, om vervolgens naar het nationaal park op het grootste eiland Cat Ba te gaan. Hier zouden we een trekking gaan doen, maar toen duidelijk werd dat dit bestond uit 2 uur een onmogelijke trap beklimmen in de motregen sloegen we dit aanbod graag af. Wij hebben even genoeg trappen gezien tijdens deze reis! Twee uur een gezellig praatje gemaakt met wat locals, in combinatie met een lekker ijsje in hun hangmat (lief van ze he!). Hierna zijn we naar Monkeyisland gegaan. Ook hier hebben we weer wat stenen beklommen voor een super uitzicht. We waren echter vergeten dat hier ook aapjes leven. En ook deze waren weer echt niet lief. Een paar domme toeristen die de aapjes voerden en trijterden zijn dan ook gebeten! En wij dankzij hen ook bijna...fijn!

Deze avond zijn we na een drankje in een bar en tafelvoetbal met Canadesen (uitslag onbekend ;) ), gaan slapen in ons hotel :D op het Cat Ba eiland. Volgende morgen, dinsdag de 23e begon de reis terug naar Hanoi. Hier kwamen we rond 16.00 uur weer aan.

Vandaag is het de 25e en we vertrekken vanavond, na 2 dagen niks doen naar Sapa met de nachttrein. In Sapa wonen veel minderheden en we gaan er weer een homestay doen! Maar daar later meer over...

Overigens de 29e zullen we vanuit Hanoi om 09.20 uur naar Kuala Lumpur, Maleisie gaan vliegen! We hebben er zin in: weer duiken voor advanced, orang oetangs op Borneo, eilanden, de torens en nog veel meer :D:D.

Dikke knuffel voor iedereen

apart een voor Simba, die ze hier trouwens niet eten (is meer in China)