"The Loop" in de provincie bij Tha Khaek, Laos!!!

Hallo lieve mensen!!!

Dit zal alweer ons laatste berichtje zijn vanuit Laos!!!

We zijn er idd als een trein door heengegaan, maar hebben toch alle hoogtepunten in drie weken wel gezien...(in ieder geval wat wij het leukste vonden ;))

Laatste keer vertelden we dat we de volgende dag de hoofdstad van Laos, Vientane, alweer zouden verlaten en dit hebben we dan dus ook gedaan :D...

Rond een uur of negen s'ochtend hebben we 30 januari ons hostel verlaten en zijn we naar de hoofdweg gelopen om vanuit hier een soort tuctuc naar het busstation 3 km verderop te nemen...Echter de tuctucs hanteerde echt bizarre prijzen om ons er heen te brengen en riepen neeee echt waar het is geen 3 maar 10 km!....En wij nog: "jajajajaja" en zijn zo een stuk of tien keer verder gelopen na een discussie. En maar lachen: "die zijn gek hoor met die prijzen"....Todat Mirjam Sijmen toch nog maar een keer vroeg of we wel goed liepen en hij het wel zeker wist (Mirjam mocht s'ochtens niet op de map kijken, want hij was toch zeker niet gek!!;)).....EN JA HOOR....het bleek dat we (alweer) een half uur de verkeerde kant op aan het lopen waren en het busstation was dus nu geen 10 km maar alweer 13 km verderop....FIJN :D...Update: we houden nu nog steeds van elkaar hoor!! hehehe. Sijmen heeft zich vanaf nu voorgenomen om echt een keer de boeken te gaan lezen........wordt vervolgt...:D

Na een busrit van ongeveer 6 uur, waarin we 332 km verder naar het zuiden zijn afgereisd, kwamen we aan in het plaatsje Tha Khaek. Het was een klein stoffig plaatsje, waar eigelijk niet veel te doen is en mensen gaan hier alleen maar heen omdat je vanuit hier een hele bijzondere grot kan bezoeken: de Kong Lo cave. Daar later meer over :D. Aangekomen in Tha Khaek zijn we 4 km met onze tassen op de rug (jaja we krijgen genoeg beweging hier...maar wel zwaar) naar een hostel gelopen waar al veel over hadden gelezen: the Travel Lodge. Dit is een plek waar heel veel reizigers heen gaan, die de grot willen bezoeken...

Toen we hier aankwamen, werd al snel duidelijk dat een bezoekje aan de grot best een prijzig grapje zou gaan worden. Maar er was nog een mogelijkheid om er zelf heen te gaan wanneer je "The Loop" deed. We hadden weleens eerder over deze 2,3,4 of 5 daagse trekking gehoord op de motor, maar dit leek totaal ongeschikt voor ons (een motor, 600 km rijden, afgelegen wegen, lekke banden). Maar als je reist is niks onmogelijk en daar gingen we dan dus ook 2 dagen later op weg voor 4 dagen op de: SCOOTER!!! (met 2 personen en een dagrugzak...:D) en het was vet!!!

"The Loop" is een een tocht waarbij je dus een rondje (loop ;)) van ongeveer 600 km rijd door de provincie en je komt onderweg langs allerlei kleine dorpjes, grotten en meren. Je start bij road 13 die je uitrijdt naar het noorden. Dan kun je nog een zijweg nemen naar de beroemde cave en wanneer je die terug gereden hebt, begin je aan de tweede helft (weer terug naar Tha Khaek). En vooral deze 2e helft is zeker uitdagend te noemen: de wegen zijn in zeer slechte conditie: los gravel, grind en opstuivend zand. Dit stuk wordt ook wel de "death road" genoemd, omdat het bekend staat om de vele ongelukken, zand happen en de lekke banden....Zoals de route hierboven beschreven staat, hebben wij hem ook gereden (met de klok mee). Dit omdat we nu de eerste 2 dagen een makkelijke weg hadden en Sijmen zo kon wennen aan de schakelbrommer met 2 personen. Ook omdat je zo het slechtste stuk op het laatste hebt en dus korter op je (eventueel) slechte banden moet doorrijden.....

De 1e dag hebben we een hele rit gedaan..:D. We hebben zo'n 6 uur op de scooter gezeten, met slechts een paar kleine tussenstops om wat te drinken en foto's te maken. Het was een super mooie tocht (heel mooi landschap en overal zwaaiende kindjes :D:D:D) en na ruim 200 km kwamen we rond 17.00 uur aan bij de Kong Lo Cave. We hadden bedacht om hier de 1e avond een homestay te gaan doen (bij de mensen echt thuis slapen dus) en de volgende dag dan daadwerkelijk de grot te gaan bezoeken. Toen we er aankwamen bij het dorpje voor de grot, zagen we echter niet heel veel mensen. We zijn toen maar helemaal doorgereden tot aan de cave en hier zaten wat locals en nog 2 touristen al zwaar aan de alcohol..Toen ze ons zagen was het meteen: Come here Beer Lao Beer Lao!!! We zijn dus maar aangeschoven en hebben gezellig een uurtje Beer Lao en hele sterke wiskey Lao Lao meegedronken. Na een uurtje hebben we maar voorzichtig gevraagt of zij ook wisten waar wij konden slapen en dat was totaal geen probleem. Een van de vrouwen zei al meteen met handen en voeten dat we bij haar mochten slapen. Even later gingen we dan opweg naar hun dorpje Ban Kong Lo. Nog heel even vroeg een oude man aan Mirjam of ze niet bij hem wilde slapen, maar nadat duidelijk was dat wij "getrouwd" zijn (handig zo'n ring ;)), werd Mirjam met rust gelaten. Ken (zo spreek je haar naam uit;)) woont in een heel traditioneel dorpje in een houten huis op palen. Het huis bestaat uit 1 grote ruimte, waarin alles gedaan wordt. Ook is er geen stromend water en de wc is buiten en deel je met heel het dorp. We heben wat rijst van haar gekregen en zijn een ronde gaan lopen door het dorp. Haar zoontje hebben we nog een van onze boekjes gegeven en ook de papieren vliegtuigjes die Sijmen voor hem heeft gemaakt werden met een lach verwelkomd :D. De volgende morgen is Mirjam nog even gaan douchen in de rivier bij de Kong Lo cave: super lekker!! :D.

Hierna zijn we dan eindelijk de grot ook echt gaan bezoeken.

De Kong Lo cave is een grot gelegen in 1580-sq-km wilde natuur. De grot is 7,5 km lang en heeft immens grote limestenen. Je kunt de grot alleen bezoeken met een longtailboot die je in ruim 1,5 uur tegen de stroom in door de grot heen vaart. Het is er pikdonker en op sommige plaatsten is hij wel 100 meter hoog!!! Het is een hele aparte en mooie ervaring om met je hoofdlampje op, de grot in te varen en langzaam al het licht van de ingang te zien verdwijnen...Zeker de moeite waard geweest!!! :D

Die dag zijn we door gereden naar het plaatsje Lak Sao, waar we ook hebben geslapen. Dit was alleen echt geen fijne plek om te zijn. Voor het eerst voelde zelfs Sijmen zich niet op zijn gemak :(...De sfeer in die stad was gewoon niet goed. En na chips als maaltijd zijn we maar vroeg naar onze kamer gegaan. De volgende morgen zijn we er vroeg weggereden, om zo op onze 3e dag op tijd aan het lastigste stuk te kunnen beginnen. De weg was idd echt zwaar en zanderig en bovendien ook nog eens ontzettend saai. Er was geen mooie omgeving omdat hier in de buurt een dam is gebouwd, waardoor alle natuur is doodgegaan...Helaas....Deze 3e nacht hebben we doorgebracht in het plaatsje Gommylath. Hier was slecht 1 hostel dus veel keuze hadden we niet...;) hehehe.

Onze vierde en laatste dag van "The Loop" hadden we zee-en van tijd en hebben we op ons gemak enkele grotten en meren bekeken. Een grot sprong er voor ons uit, dit was de grot Tham Xieng Liap. Je kon hier doormiddel van allerlei trappetjes doorheen klimmen...Echt leuk!! :D...

Na 4 dagen kwamen we rond een uurtje of 16.00 weer aan bij ons hostel. En daar begon het meteen met bakken uit de hemel te storten!!! Wauw hebben wij even geluk gehad!!!

We vonden "The Loop" zeker een mooie ervaring, met als hoogtepunten tocht wel de Kong Lo Cave, de homestay en alle zwaaiende kindjes onderweg :D...SUPER!! We hebben nu wel een pijnlijke kont hoor :D!

Nu zijn we inmiddels via Pakse op de Si Pan Don eilandjes in het zuidelijkste puntje van Laos (4000 eilandjes) beland. Hoe we het hier hebben vertellen we de volgende keer weer. Dit dan waarschijnlijk vanuit Cambodja, waar we over enkele dagen alweer heen gaan!

We hebben er zin in!! Bedankt dat jullie onze verhalen zo trouw volgen :D

Dikke kus, Khaap tjai lai lai (bedankt)

P.s.: ons leerboek (Engels-Laotiaans) is ook al helemaal op zijn plek bij een 17-jarig meisje uit het dorpje bij de Kong Lo Cave..We hebben samen met haar het boek doorgenomen en ze snapte er al best wat van :D...Ze was er in ieder geval heel erg blij mee...De overige boekjes gaan we morgen bij een krakkemikkig schooltje brengen :D....