Van het strand naar de natuur in Kanchanaburi...:)

:D Hallo daar zijn we weer :D

We hebben helaas "onze" eilandjes moeten verlaten. Maaaaaaaar ook al missen we het strand en de mogelijkheid om lekker veel te zwemmen, snorkelen, duiken enz...We vonden het toch ook wel weer tijd worden om eens wat anders te gaan doen en te bekijken. Na Oud en Nieuw, wat trouwens GEWELDIG was :D, zijn we weer een stukje terug gereist omhoog naar Bangkok, om vervolgens naar het plaatsje Kanchanaburi te gaan...

Maar eerst even terug naar onze inluiding van het nieuwe jaar 2010 op het eilandje Koh Phi Phi...Nadat we ons vorige verhaaltje 2x :'( (de eerste was opeens foetsieeeee..) getypt hadden, zijn we de straat op gegaan en met zijn 2en door de menigte naar het strand gelopen. Al snel kwamen er een paar mensen op ons aflopen, die ons herkende...En inderdaad Tuuli en Patrick (uit Finland) waren we al eens eerder tegengekomen in het minibusje vanaf Krabi hierheen... Wat is de wereld toch klein :D (koh phi phi wel idd:P)
Al snel waren we dus niet meer met z'n 2tjes, omdat we opgenomen werden door "The Rock Family"...hehehe. Tuuli en haar vriend sliepen namelijk in een slaapzaal met z'n 16en in the Rock (een hostel) en omdat wij hen "kenden", konden we meteen iedereen ;)...Het was gezellig, met veel vuurwerk! Alleen misten we onze oliebollen, maar daarom heeft lieve Anke er even een foto van naar ons gestuurd (bedankt nog, het was smullen :( )

De 1e dag van het nieuwe jaar hebben we niet veel gedaan, behalve dan 2 uur op een modder strand gelegen....De 2e hebben we Kho Phi Phi verlaten, terug naar Krabi (2 uur met de boot), om meteen door te reizen naar Bangkok. Ook al wisten we al een week dat we deze dag zouden vertrekken, zijn wij echt een ster geworden in: Te Laat dingen regelen...Tot deze dag ging dat dan ook altijd wel goed en hadden we geluk....Nu stapten we helaas op de boot naar Krabi, zonder vervoer te hebben naar Bangkok en dat is niet slim...Na alles afgelopen te hebben, hebben we helaas diep in de buidel moeten tasten om terug te kunnen keren naar Bangkok :( (1200 Baht per person i.p.v 550...auw scheelt 13 euro per persoon).
En ja we hebben er een beetje van geleerd.
Gelukkig zaten voor dit bedrag wel in een heuse "VIP" slaapbus en kregen we wat drinken en eten. Ze hadden tegen ons gezegt dat we de volgende morgen (we vertrokken om een uur of 17.00) zouden aankomen bij het South busstation van Bangkok. Iets wat heel gunstig was voor ons, omdat we dan in 1 keer door konden met de bus vanuit hier, naar onze volgende bestemming: Kanchanaburi! Nu is het algemeen bekend dat de mensen in Thailand overal de tijd voor nemen, dus gingen we er vanuit dat half zes s'ochtends wel uurtje of 8.00 zou zijn.....Oepsss opnieuw een foute gedachte, want we kwamen de nacht van zaterdag op zondag al om 2 uur aan en dan tjaaa..dan rijden er nog geen bussen richting Kanchanaburi..:(.
Dus daar zaten we dan enkele uurtjes op een stoepje...Toch hoef je niet bang te zijn hier, want er is gewoon een marktje en er lopen allerlei locals die terug komen van een nachtmarkt, familie of weten wij veel :P..

3 januari (2010!! het is wennen) zijn we uiteinderlijk om 07.30 uur (na een busrit van 2,5) aangekomen in Kanchanaburi, te westen van Bangkok...En dat was echt even wennen.
We waren in de afgelopen 3 weken zo gewend geraakt aan massatoerisme en zeurende taxi/tuctuc chauffeurs om ons heen (want taxi? where are you going? you go? I will drive you to/ me help you...Rot op!!), dat deze "stille" en "niet heel erg ontwikkelde stad" even wennen was, maar eigelijk ook een opluchting. Al snel hadden we een leuk guesthouse gevonden langs de "River Kwai", de grote rivier door de gelijknamige provincie Kanchanaburi: Blue Star Guesthouse. Die dag hebben we verder helemaal niks gedaan, behalve bijslapen en we zijn na het eten ook weer op tijd gaan slapen in onze hut langs het water :D. Het is hier zo groen!!!
Gistermorgen hebben we ons een beetje verdiept in de Lonely Planet en hebben we besloten hier nog drie nachten te blijven...Deze nachten slapen we nu in een wat simpelere kamer, maar is nog altijd prima (scheelt centjes).

Gister was een cultureel dagje voor ons. Kanchanaburi heeft een hele oorlogsgeschiedenis WWII. Even in het kort ;) (fouten voorbehouden en anders even een google momentje): Japan heeft Thailand rond 1940 stukje bij stukje aangevallen en overmeesterd om zelf steeds sterker te worden. Vervolgens is Japan ook de omringenden landen in ZO-Azie aan gaan vallen...Om dit een halt toe te roepen, hebben o.a. de V.S., UK en Nederland de handel met Japan stop gezet en ook de grenzen voor hen gesloten. Japan raakte hierdoor heel beperkt in het vervoeren van goederen het land in en uit. Nu was voor Japan de provincie Kanchanaburi  in Thailand aan de beurt, om de volgende redenenden:

Japan had ook al het land te noord-westen van Thailand, Mayamar, overmeesterd. Omdat het via heel veel landen voor Japan al niet meer mogelijk was goederen (o.a. voor het leger) te vervoeren, was het belangrijk om andere wegen te gaan creeren. Met Kanchanaburi (westelijkste provincie van Thailand) erbij, hadden ze alweer een heel gebied.
Ook was dit gebied rijk aan grondstoffen.
Er was alleen toen der tijd 1 probleem: het gebied tussen Mayamar en de provincie Kanchanaburi is heel erg bergachtig en was toen moeilijk te begaan. Daarom moest er een treinrails van honderden kms en een brug gebouwd worden, nu een bekende toeristische attractie: "the Bridge over the river Kwai" en "Death Railway".
Deze brug is gebouwd door duizenden gevangenen van Japan: onder hen heel veel Nederlanders. De omstandigheden waren bar, bar slecht (ziektes, geen eten, 300 km lopen en dagen achter elkaar werken) en heel veel zijn er gesneuveld.

Wij hebben op deze dag als eerst hier een museum over bezocht en de aangrenzende begraafplaats voor de gesneuvelden Britten en Nederlanders. We vonden het heel indrukwekkend, wat zich hier vroeger heeft afgespeeld en de graven waren supermooi onderhouden.
Vervolgens zijn we dan naar de beruchte brug gegaan, met het bijbehorende railtraject. Dit was wel een replica, want de brug is 20 maanden na de bouw gebombardeerd in de oorlog.

Het was een leerzame en hele indrukwekkende dag.

Vandaag was het dan tijd voor heel iets anders. De provinchie Kanchanburi staat bekend om zijn vele natuurparken en hier hebben we er dan ook 1 van bezocht. We zijn naar Erawan National park geweest. Dit park is 600 sq. kilometer, dus je kunt er maar een heel klein stukje van zien. Het ligt ten noordwesten van de stad Kanchanaburi, 2 uurtjes rijden. En bestaat uit kalkstenen, bergen, diepe valleien, stromende rivieren en dichte bossen vol met dieren (apen, tijgers, vogels enz.). Wij zijn naar de spectaculaire waterval, de Erawan waterval geweest. Het was echt indrukwekkend mooi. De waterval stort via zeven niveaus ongeveer 1500 meter naar beneden. Je kunt helemaal naar boven klimmen, maar wij zijn bij niveau 5 opgehouden...(onze teva's zijn in gebruik genomen...lelijk en heerlijk tegelijk:D). In niveau 2 en 4 kun je heel mooi zwemmen en dit hebben we dan ook gedaan. WAUW geweldig mooi helder blauw water en KOUDDD!!!. Niveau vier had een naturlijke glijbaan van steen en dat was wel even leuk :D (wanneer je er eindelijk op was gekomen dan...)
1 heel groot probleem voor Mirjam: om in deze plassen onder de watervallen te kunnen zwemmen, moet je erin via tientallen vissen. Het zijn van die vissen die je wondjes van je af eten/zuigen en bijten dus helemaal niet. Maar dat bedenk je, je echt niet als je in dat heldere water zoveel best grote!! vissen aan je voeten ziet zitten....
Weer een angst overwonnen en het was het zeker waard :D...

Even iets heeeeel leuks...hebben we afgelopen weken staan dringen tussen toeristen, nu had je gewoon de waterval voor jou alleen :) Nice.....Je merkt dat je in een rustigere plaats bent...
Vervolgens wilden we ook iets gaan bekijken wat bijna niemand ziet, omdat het erg afgelegen ligt en ze er niet kunnen komen: de Tham Phra That cave (in het noordwesten, 12 km vanaf de hoofdingang van het park)....
Wij hebben een taxi geregeld die ons hierheen reed, een uur op ons heeft gewacht en ons weer terug reed voor 10 euro!!

Dat het afgelegen ligt hebben we geweten.....je komt aanrijden en geen kip te bekennen (of die dan nog net wel...1 boerderij..0 toeristen..). Dan wijst een man je met gebrekkig Engels een kant op en daar ga je...Een trap op en nog 1 en nog en serieus nog 20....Mirjam dacht wederom dat ze dood ging (lijk wel een kat), maar ze wordt er toch echt wel beter in. Achter ons liep wat later bleek onze gids voor in de grot. Hij ging ons voor met een olielamp en heeft ons het een en ander aangewezen en heeft geprobeerd dingen uit te leggen met tien woorden Engels. Het was een mooie en erg grote grote. We hebben er 20 minuutjes doorheen gelopen en zagen allerlei vreemd gevormde stalagmieten en stalactieten. Ook hebben we vleermuisjes gezien (een heleboel:D)...

Vanavond hebben we voor de tweede keer bij het tentje: Friends Bar gegeten, vlakbij ons guesthouse. Hier hadden we gister heel lekker thais gegeten (toen mirjam d'r ouders belden(L) ) en erna was het er nog erg gezellig geworden: drankje gedaan, gepooled en spelletjes gedaan met 2 NEDERLANDERS Nina en haar vriend Nikki en 2 super coole mensen uit Zuid-Afrika: Sam en Francois. Ze vertelden verhalen uit hun land en het is laat geworden....

Morgen gaat Mirjam zich laten verwennen in een resort met allerlei massages/ gezichtsbehandelingen (ZIN IN!!!). Sijmen gaat proberen nu eindelijk alle foto's op onze site te zetten (hij wil niet mee en Mirjam vind het lekker rustig even). We hebben overigens nog geen ruzie gehad hoor ;) !!

Tot snel weer en dan waarschijnlijk een berichtje vanuit Chiang Mai (Noord-Thailand)

Kusjee en bedankt voor de reacties!! Sorry dat we niet iedereen persoonlijk beantwoorden...